Місто як соціальна система. Хрестоматія

Мета вивчесння дисципліни "Місто як соціальна система" - формування у студентів знань про місто як цілісний організм, що розширює науково-дослідницьку діяльність студентів, забезпечує підготовку фахівців на рівні світових кваліфікаційних вимог, дає змогу ефективно використовувати освітній, інноваційний потенціал студентів університету для розв'язання проблем міста Та справжній професіоналізм неможливий без знання першоджерел. Без знання історії науки, у нашому випадку - науки про місто, неможливі професійна культура людини, аналітичне мислення, сформувати які покликана університетська освіта.
Інтерес до історії науки про місто - не просто цікавість, а природна потреба і внутрішня потреба тих, хто прагне вийти за межи поверхневого засвоєння курсу. Однак історичні знання про місто - зовсім не самоціль; важливим є розуміння логіки розвитку наукової думки про місто. Ще більш наполегливим є сучасне прочитання старих текстів. Для чого нам потрібно знати вчення М. Вебера, Г. Зіммеля про генезис міста, його типи? Вони нам потрібні для того, щоб глибше, правильніше і повніше розуміти нашу сучасність. Спробуємо оцінити ідеї класиків з точки зору сучасника.

Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: хрестоматія / Л. О. Радіонова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2016. - 163 с.

УДК [316.334.56:13.02](072)

ББК 87я73-3+71.084.2я73-3
Р15

 Завантажити  хрестоматію (PDF)

 

Практичні заняття з дисципліни "Місто як соціальна система" проводяться для студентів усіх форм навчання. Їхня мета - поточна перевірка рівня засвоєння студентами навчального матеріалу, а також проведення комплексно-модульного контролю за кожним змістовим модулем.
На практичні заняття виносяться найважливіші та найскладніші питання модуля "Місто як соціальна система". Під час підготовки до практичних занять необхідно насамперед вивчити конспект лекцій за відповідною темою, вивчити категоріально-поняттєвий апарат і зрозуміти логіку навчального матеріалу. Далі доцільно звернутися до вивчення рекомендованої літератури з відповідної теми.
Нові технології навчання, засновані на застосуванні комп'ютерів, мультимедіа, аудіовізуальних матеріалів тощо, дають змогу значно активізувати процес оволодіння інформацією, сприяють глибшому освоєнню досліджуваного матеріалу. І все ж основним, найефективнішим методом навчання була і залишається робота з книгою. Щоб глибоко зрозуміти зміст книги, потрібно вміти раціонально її читати. Попередній перегляд (включає ознайомлення з титульним аркушем книги, анотацією, передмовою, змістом) дасть змогу вирішити питання, чи варто її читати.

Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: методичні рекомендації до практичних занять для студентів усіх форм навчання, напряму підготовки "бакалавр" (для всіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2015. - 27 с.

УДК 101.122/129.332.132:116

 

 

Скачать методические рекомендации(PDF)

Місто як соціальна система (конспект лекцій)

Проблема аналізу розвитку міст у традиційному розумінні - це дослідження, що охоплюють дві містоутворювальні підсистеми: технічну (всі штучні матеріальні утворення, що створюють інфраструктуру міста) та екологічну підсистему (природне середовище, включене в систему міста). Вивчення третьої містоутворювальної підсистеми - демографічної, тобто людей з їхніми потребами, відносинами, здібностями, діяльністю, тобто всього того, що ми називаємо міським соціумом, у кращому разі лише декларується. Певною мірою це зрозуміло, процес внесення змін у вже сформовані підходи аналізу завжди починається з артикуляції проблем і можливих варіантів їх розв'язання.

68

Підготовку кадрів для роботи у сфері міського господарства веде наш університет. Щорічно університет випускає фахівців, які забезпечують оптимальність життєдіяльності Харкова та інших міст і не тільки нашої держави у двох містоутворювальних системах - технічній та екологічній. Отже, вивчення міського соціуму для нашого вишу не просто актуальне, а й органічне, бо демографічна підсистема не може існувати без технічної та екологічної підсистем. Вивчення курсу "місто як соціальна система" розширює науково-дослідницьку діяльність студентів, забезпечує підготовку фахівців на рівні світових кваліфікаційних вимог, дає змогу ефективно використати освітній, інноваційний потенціал студентів академії для розв'язання проблем міста.


Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: конспект лекцій для студентів усіх форм навчання, напряму підготовки "бакалавр" (для всіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2015. - 70 с.

УДК [316.334.56:13.02:316.722](063)

Скачать конспект лекций (PDF)

Методичні рекомендації для самостійного вивчення та виконання контрольних робіт

з дисципліни "МІСТО ЯК СОЦІАЛЬНА СИСТЕМА"

Мета вивчення дисципліни "Місто як соціальна система" - формування у студентів знань про місто як цілісний організм. Проблема аналізу розвитку міст у традиційному розумінні - це дослідження, що охоплюють дві містоутворювальні підсистеми: технічну (всі штучні матеріальні утворення, що створюють інфраструктуру міста) та екологічну підсистему (природне середовище, включене в систему міста). Наш університет готує фахівців саме за цими двома підсистемами міста, а вивчення третьої містоутворювальної підсистеми - демографічної, тобто людей з їхніми потребами, відносинами, здібностями, діяльністю, тобто всього того, що ми називаємо міським соціумом, залишається за рамками навчального процесу. Отже, вивчення міського соціуму для нашого вишу не просто актуальне, а й органічне, бо демографічна підсистема не може існувати без технічної та екологічної підсистем, наш курс "Місто як соціальна система" певною мірою заповнює цю прогалину.
Зміст курсу структурований і представлений двома логічно завершеними змістовними модулями та програмою "місто як соціальна система". Тут же хотілося б зробити два зауваження попереднього характеру. По-перше, аж ніяк не "канонічний" підхід до побудови структури курсу дав змогу автору дати його змістовним компонентам інтерпретацію, яка не претендує на істину в останній інстанції. По-друге, місто і як соціальний феномен, і як об'єкт дослідження є більш багатогранним і багатоаспектним, ніж його можна охопити й відобразити в рамках невеликого посібника, тому дається великий список літератури, де можна знайти відповіді на багато питань.

Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: Методичні рекомендації для самостійного вивчення та виконання контрольних робіт для студентів заочної форми навчання, напряму підготовки "бакалавр" (для всіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2015. - 20 с

УДК 101.122/129.332.132:116

Завантажити методичні рекомендації (PDF)