Philosophy 2009Ivanova K.A., Krivchikova G.F., Sadovnikov O.K., Osipova N.P., Likhvar V.D., Kulakova J.V.
PHILOSOPHY(CREDIT-MODULE COURSE)

The textbook covers all prime topics of the main branches of philosophy (philosophy, logic, ethics, aesthetics and religion study) in accordance with the requirements of the Ministry of Higher Education. Traditional philosophical problems (ontology, gnoseology, anthropology and social development of society) are revealed in historical aspect.
 The handbook is arranged as a credit-module course. The textbook can be used for students’ independent  work,  self-study and as supplementary material for group discussions and essay preparation.

         Скачать

Курс лекцій з дисципліни

“Соціологія”

(для студентів усіх курсів усіх напрямів підготовки та форм навчання)

Соціологія в Україні порівняно молода наука і навчальна дисципліна. Розібратися у різноманітності теорій, парадигм, концепцій, а, отже, досягти сучасного розуміння фундаментальних проблем соціуму, його структури, законів функціонування і розвитку, поведінки людей є справою далеко непростою і вимагає певних зусиль.

socСаме сьогодні, як ніколи раніше, гостро відчувається дефіцит знання про людину і світ людей. Очевидно, що в перших століттях третього тисячоліття більша частина пізнавальних можливостей людства спрямовуватиметься на ліквідацію цього дефіциту. І якщо соціологія виникла «вчора», то її розквіт очікується «завтра». Соціологія як одна з гуманітарних дисциплін надає можливість студенту, молодому спеціалісту адекватно відповідати на виклики сучасності, оскільки допомагає виробити системний погляд на суспільство крізь призму діяльності людини. Вивчення соціології у вищому навчальному закладі – це не просто доповнення до формування спеціаліста, котрий буде використовувати її положення у своїй професії, а й ті загальні засади формування духовного світу особи, які завдяки усвідомленню людиною себе як особистості, завдяки виявленню сенсу свого буття, своєї ролі в життєдіяльності людської спільноти, відіграють свою значною мірою визначальну роль у становленні особи як спеціаліста.

Зінчина О. Б. Курс лекцій з дисципліни “Соціологія” (для студентів усіх курсів усіх напрямів підготовки та форм навчання) / О. Б. Зінчина, Г. Т. Клименко, О. Ю. Кудрявцев; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ, 2015. – 174 с.

 Завантажити курс лекції (PDF)

ПИТАННЯ ДО ЗАЛІКУ З ПОЛІТОЛОГІЇ

  1. Політологія у системі політичних наук.
  2. Поняття громадянського суспільства.
  3. Функції держави.
  4. Визначення політики (різні підходи).
  5. Президентська республіка як форма правління держави.
  6. Функції політичної системи.
  7. Визначення політичної влади (різні підходи).
  8. Функції політичної системи.
  9. Форми політичного участі особистості.
  10. Основні характеристики політичної влади.
  11. Унітарна держава.
  12. Функції політології.
  13. Суб'єкти та об'єкти політики.
  14. Парламентська республіка як форма правління держави.
  15. Політика та інші сфери життя суспільства: діалектика взаємодій.
  16. Політика як соціальне явище, її сутність та призначення.
  17. Федерація як форма державного устрою.
  18. Основні політичні течії сучасності.
  19. Політична думка античності.
  20. Функції політичних партій.
  21. Структура політики.
  22. Політична думка Середньовіччя
  23. Функції політики.
  24. Принципи правової держави.
  25. Політична думка Нового часу.
  26. Основні типи партійних систем.
  27. Суверенітет як ознака держави.
  28. Визначення та структура політичної системи.
  29. Основні типи виборчих систем.
  30. Поняття легітимності та її заснування (за М. Вебером).
  31. Визначення політичного режиму та його основні параметри (прояви).
  32. Типологія політичної культури.
  33. Основні риси політичної влади.
  34. Тоталітарний режим.
  35. Визначення та сутність політичних партій.
  36. Принцип парламентаризму.
  37. Авторитарний режим.
  38. Визначення політичної культури та її структури.
  39. Громадянство як ознака держави.
  40. Демократичний режим.
  41. Політичний процес та основні види політичної діяльності.
  42. Основні концепції влади.
  43. Визначення держави та її сутність.
  44. Об'єкт та предмет політології.
  45. Типологія політичних партій.
  46. Типи та форми держав.
  47. Функції політичної культури.
  48. Мажоритарна виборча система.
  49. Типи та форми держави
  50. Конфедерація як форма державного устрою.
  51. Публічність як характеристика політичної влади.
  52. Ознаки держави.
  53. Управління (керівництво) як зміст політики.
  54. Ресурси політичної влади.
  55. Правова держава.
  56. Риси політичної влади.
  57. Пропорційна виборча система.
  58. Форми державного правління.
  59. Основні риси демократичних виборів.
  60. Категорії та методи політології.
  61. Форми державного устрою.
  62. Основні етапи розвитку політичної думки.
  63. Ресурси політичної влади.
  64. Визначення та сутність політичних партій.
  65. Монархія як форма правління.
  66. Представницькі та адміністративні органи державної влади.
  67. Структура та технологія держави.
  68. Типологія політичних партій та партсистем.
  69. Визначення поняття «юридично-імперативний характер влади».
  70. Визначення та сутність політичних партій.
  71. Рівні та форми політичної участі громадян.
  72. Ознаки держави.
  73. Структура політичної системи та її основні елементи.
  74. Політичні ідеї Арістотеля.
  75. Основні політичні ідеї сучасності.

Політологія: курс лекцій

Сучасний етап розвитку вищої професійної освіти у вишах України характеризується кардинальними змінами у системі гуманітарної підготовки студентів. Гуманітаризація освіти спрямована на інтелектуальний, естетичний та моральний розвиток особистості, підвищення рівня освіченості фахівця, що є важливою умовою для його професійного самовизначення у трудовій діяльності. Вирішення цих завдань передбачає оновлення організаційних та методичних форм активізації евристичного потенціалу студентів.

Запропонований курс лекцій певною мірою служить цій меті. Тематика лекцій відповідає програмі курсу закладів вищої освіти України. У конспекті лекцій студентам пропонуються теми, що становлять каркас курсу, які розкривають логіку навчальної дисципліни та науки «Політологія». Це своєрідна модель відповіді. Однак ці моделі не варто сприймати як закінчені та повні, при відповідях на іспитах необхідно звертатися до аналізу реальних подій та процесів, вміти застосовувати теорію, систему політологічних понять. Адже політичні знання важливі не самі по собі, а передусім як забезпечення більш усвідомленої і активної участі особистості в політичному житті суспільства.

Політологія: курс лекцій (для студентов 2–3 курсів усіх форм навчання та усіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова, О. С. Семенюк; Харьк. нац. ун-т. міськ. госп-ва. – Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2022. – 168 с.

EP

Запропонований курс лекцій певною мірою служить цій меті. Тематика лекцій відповідає програмі курсу закладів вищої освіти України. У конспекті лекцій студентам пропонуються теми, що становлять каркас курсу, які розкривають логіку навчальної дисципліни та науки «Політологія». Це своєрідна модель відповіді. Однак ці моделі не варто сприймати як закінчені та повні, при відповідях на іспитах необхідно звертатися до аналізу реальних подій та процесів, вміти застосовувати теорію, систему політологічних понять. Адже політичні знання важливі не самі по собі, а передусім як забезпечення більш усвідомленої і активної участі особистості в політичному житті суспільства.

Політологія: курс лекцій (для студентов 2–3 курсів усіх форм навчання та усіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова, О. С. Семенюк; Харьк. нац. ун-т. міськ. госп-ва. – Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2022. – 168 с.

Завантажити курс лекцій (PDF)

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до практичних занять і самостійної роботи з дисципліни "Методологія наукових досліджень" для магістрантів усіх напрямів і форм навчання

Обширність тематики філософії науки дозволяє задовольнити запити магістрантів, аспірантів та претендентів на будь-які напрями наукових досліджень. З можливих шляхів відбору тем – за прямою віднесеністю до розділів науки або за належністю до гносеології та методології науки загалом – обрано інший шлях. Перевага надається не уточненню та поглибленню фрагментів наукової картини світу в рамках відповідних практичних філософій (філософії біології, філософії медицини, філософії хімії тощо), а загальнонауковим засобам пізнання та методології науки.

Мета, що переслідується, – зміцнити дослідницький дух, внісши в нього пізнавальний оптимізм і конструктивний скептицизм. Оскільки філософія науки має вже понад півторавікову історію, що почалася з позитивізму Огюста Конта, тобто з позаминулого століття, надто поверховим було б охоплення всіх її розділів. Вважаючи, що усталені поняття чи ті, які мають історичне значення поняття і принципи філософії науки широко представлені в книгах, статтях і довідковій літературі, основну увагу приділено менш усталеному, але більш сучасному змісту.

Зміст курсу становлять найбільш загальні, філософські поняття та співвідношення між ними, що задають основу дослідницького мислення та його здатність відрізняти наукове дослідження від позанаукових шляхів розуміння світу. Організаційно-методичні засади наукових досліджень не входять у цей курс і є предметом самостійного ознайомлення.

Завантажити методичні рекомендації (PDF)

Місто як соціальна система. Хрестоматія

Мета вивчесння дисципліни "Місто як соціальна система" - формування у студентів знань про місто як цілісний організм, що розширює науково-дослідницьку діяльність студентів, забезпечує підготовку фахівців на рівні світових кваліфікаційних вимог, дає змогу ефективно використовувати освітній, інноваційний потенціал студентів університету для розв'язання проблем міста Та справжній професіоналізм неможливий без знання першоджерел. Без знання історії науки, у нашому випадку - науки про місто, неможливі професійна культура людини, аналітичне мислення, сформувати які покликана університетська освіта.
Інтерес до історії науки про місто - не просто цікавість, а природна потреба і внутрішня потреба тих, хто прагне вийти за межи поверхневого засвоєння курсу. Однак історичні знання про місто - зовсім не самоціль; важливим є розуміння логіки розвитку наукової думки про місто. Ще більш наполегливим є сучасне прочитання старих текстів. Для чого нам потрібно знати вчення М. Вебера, Г. Зіммеля про генезис міста, його типи? Вони нам потрібні для того, щоб глибше, правильніше і повніше розуміти нашу сучасність. Спробуємо оцінити ідеї класиків з точки зору сучасника.

Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: хрестоматія / Л. О. Радіонова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2016. - 163 с.

УДК [316.334.56:13.02](072)

ББК 87я73-3+71.084.2я73-3
Р15

 Завантажити  хрестоматію (PDF)

 

Практичні заняття з дисципліни "Місто як соціальна система" проводяться для студентів усіх форм навчання. Їхня мета - поточна перевірка рівня засвоєння студентами навчального матеріалу, а також проведення комплексно-модульного контролю за кожним змістовим модулем.
На практичні заняття виносяться найважливіші та найскладніші питання модуля "Місто як соціальна система". Під час підготовки до практичних занять необхідно насамперед вивчити конспект лекцій за відповідною темою, вивчити категоріально-поняттєвий апарат і зрозуміти логіку навчального матеріалу. Далі доцільно звернутися до вивчення рекомендованої літератури з відповідної теми.
Нові технології навчання, засновані на застосуванні комп'ютерів, мультимедіа, аудіовізуальних матеріалів тощо, дають змогу значно активізувати процес оволодіння інформацією, сприяють глибшому освоєнню досліджуваного матеріалу. І все ж основним, найефективнішим методом навчання була і залишається робота з книгою. Щоб глибоко зрозуміти зміст книги, потрібно вміти раціонально її читати. Попередній перегляд (включає ознайомлення з титульним аркушем книги, анотацією, передмовою, змістом) дасть змогу вирішити питання, чи варто її читати.

Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: методичні рекомендації до практичних занять для студентів усіх форм навчання, напряму підготовки "бакалавр" (для всіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2015. - 27 с.

УДК 101.122/129.332.132:116

 

 

Скачать методические рекомендации(PDF)

Місто як соціальна система (конспект лекцій)

Проблема аналізу розвитку міст у традиційному розумінні - це дослідження, що охоплюють дві містоутворювальні підсистеми: технічну (всі штучні матеріальні утворення, що створюють інфраструктуру міста) та екологічну підсистему (природне середовище, включене в систему міста). Вивчення третьої містоутворювальної підсистеми - демографічної, тобто людей з їхніми потребами, відносинами, здібностями, діяльністю, тобто всього того, що ми називаємо міським соціумом, у кращому разі лише декларується. Певною мірою це зрозуміло, процес внесення змін у вже сформовані підходи аналізу завжди починається з артикуляції проблем і можливих варіантів їх розв'язання.

68

Підготовку кадрів для роботи у сфері міського господарства веде наш університет. Щорічно університет випускає фахівців, які забезпечують оптимальність життєдіяльності Харкова та інших міст і не тільки нашої держави у двох містоутворювальних системах - технічній та екологічній. Отже, вивчення міського соціуму для нашого вишу не просто актуальне, а й органічне, бо демографічна підсистема не може існувати без технічної та екологічної підсистем. Вивчення курсу "місто як соціальна система" розширює науково-дослідницьку діяльність студентів, забезпечує підготовку фахівців на рівні світових кваліфікаційних вимог, дає змогу ефективно використати освітній, інноваційний потенціал студентів академії для розв'язання проблем міста.


Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: конспект лекцій для студентів усіх форм навчання, напряму підготовки "бакалавр" (для всіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2015. - 70 с.

УДК [316.334.56:13.02:316.722](063)

Скачать конспект лекций (PDF)

Методичні рекомендації для самостійного вивчення та виконання контрольних робіт

з дисципліни "МІСТО ЯК СОЦІАЛЬНА СИСТЕМА"

Мета вивчення дисципліни "Місто як соціальна система" - формування у студентів знань про місто як цілісний організм. Проблема аналізу розвитку міст у традиційному розумінні - це дослідження, що охоплюють дві містоутворювальні підсистеми: технічну (всі штучні матеріальні утворення, що створюють інфраструктуру міста) та екологічну підсистему (природне середовище, включене в систему міста). Наш університет готує фахівців саме за цими двома підсистемами міста, а вивчення третьої містоутворювальної підсистеми - демографічної, тобто людей з їхніми потребами, відносинами, здібностями, діяльністю, тобто всього того, що ми називаємо міським соціумом, залишається за рамками навчального процесу. Отже, вивчення міського соціуму для нашого вишу не просто актуальне, а й органічне, бо демографічна підсистема не може існувати без технічної та екологічної підсистем, наш курс "Місто як соціальна система" певною мірою заповнює цю прогалину.
Зміст курсу структурований і представлений двома логічно завершеними змістовними модулями та програмою "місто як соціальна система". Тут же хотілося б зробити два зауваження попереднього характеру. По-перше, аж ніяк не "канонічний" підхід до побудови структури курсу дав змогу автору дати його змістовним компонентам інтерпретацію, яка не претендує на істину в останній інстанції. По-друге, місто і як соціальний феномен, і як об'єкт дослідження є більш багатогранним і багатоаспектним, ніж його можна охопити й відобразити в рамках невеликого посібника, тому дається великий список літератури, де можна знайти відповіді на багато питань.

Радіонова Л. О. Місто як соціальна система: Методичні рекомендації для самостійного вивчення та виконання контрольних робіт для студентів заочної форми навчання, напряму підготовки "бакалавр" (для всіх спеціальностей) / Л. О. Радіонова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. - Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. О. М. Бекетова, 2015. - 20 с

УДК 101.122/129.332.132:116

Завантажити методичні рекомендації (PDF)